Technisch lezen

Kennis en enthousiasme, de sleutels voor goed leesonderwijs

Waar leerkrachten het spoor een beetje bijster lijken te raken als het gaat om begrijpend lezen, is dat voor technisch lezen zo mogelijk nog erger. Hoewel technisch lezen altijd al verschillende stromingen kende—van natuurlijk leren lezen tot heel gestructureerd en vol instructie—zijn er vooral op sociale media ‘influencers’ actief die sterke voorkeuren hebben voor een bepaalde aanpak. Ik begrijp wel dat je als leerkracht niet meer weet wat nu wel en wat niet goed (meer) is. Even sparren? 

Technisch lezen

Kennis en enthousiasme, de sleutels voor goed leesonderwijs

Technisch lezen

Waar leerkrachten het spoor een beetje bijster lijken te raken als het gaat om begrijpend lezen, is dat voor technisch lezen zo mogelijk nog erger. Hoewel technisch lezen altijd al verschillende stromingen kende—van natuurlijk leren lezen tot heel gestructureerd en vol instructie—zijn er vooral op sociale media ‘influencers’ actief die sterke voorkeuren hebben voor een bepaalde aanpak. Ik begrijp wel dat je als leerkracht niet meer weet wat nu wel en wat niet goed (meer) is. Even sparren?

leesplezier én didactiek

Leerkrachten analyseren de toets- en observatiegegevens en plannen de juiste acties.

Leerkrachten (en leerlingen) hebben zin in lezen en inspireren elkaar.

Er is een duidelijke doorgaande lijn in didactiek, aanbod én het boekenbestand.

Leerkrachten hebben kennis van de meest effectieve didactiek en interventies.

“Je openheid gecombineerd met duidelijkheid, empathie en parate vakkennis maken dat leerkrachten jouw tips en feedback makkelijk ter harte nemen. Het ‘inhuren’ van jou voelde al snel als het hebben van een waardevolle expert-collega in het team, iemand met wie je goed kunt sparren en die eerlijk en duidelijk is”.

Emile van Laar - Directeur/Interim Directeur Fluenta

janneke bor bewust onderwijsadvies

Wat goed technisch lezen jouw oplevert 

Volgens mij is het allerbelangrijkst bij lezen, dat je er zin in hebt!  Plezier in lezen doet lezen. Lezen zet aan tot lezen en zorg voor kennis van de wereld, jezelf en de ander. Technisch en begrijpend lezen zijn daarmee onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Didactisch is er een verschil tussen leesonderwijs aan nog niet lezende en wel lezende leerlingen. Didactisch is er ook onderscheid te maken tussen leerlingen die ‘zomaar’ kunnen lezen en leerlingen voor wie lezen een hele opgave is. Deze verschillende leerlingen hebben ander onderwijs nodig. Kennis hierover vergroot de effectiviteit van het leesonderwijs enorm.

Wat je kunt verwachten

Meer zelfvertrouwen door kennis

Door een stevige kennisbasis kan met meer vertrouwen gehandeld worden. Daardoor kunnen weloverwogen beslissingen genomen worden voor het welzijn van de kinderen en het succes van de school.

Ruimte in het programma

Door ruimte in het hoofd en de omgeving te creëren is het mogelijk om kennis goed in te zetten. Zorg voor ‘lucht’ in het programma, in de dagindeling, ruimte in het hoofd en ruimte om te voelen wat een besluit of situatie met je doet. Door fysiek ruimte in te nemen en gebruik te maken van de ruimte om je heen, komt kennis veel beter over.

Het werk verrijken en verdiepen

Een van de grootste geschenken die je jezelf kunnen geven als onderwijsprofessional is momenten van rust en reflectie. Door rust te nemen kunnen je je gedachten ordenen, creativiteit stimuleren en nieuwe inzichten verwerven die het werk verrijken en verdiepen. Neem bewust tijd voor observatie, reflectie en ontspanning.

Meer aandacht

Met meer rust is makkelijker aandacht te hebben voor alles om je heen. De taak die je jezelf gaf, de leerling die anders doet dan anders. Met aandacht ergens naar luisteren of kijken, levert interessante inzichten en kennis op.

Productief werken

Deel je tijd slim in en gebruik deze goed. Door aandacht te hebben voor de dingen om je heen kun je prioriteiten stellen. Je bepaalt zo zelf waar je je tijd aan wilt besteden.

Creativiteit ontwikkelen

Een hoge mate van creativiteit ontstaat zodra je tot rust komt. Out of the box denken en problemen oplossen wordt makkelijker. Wat weer bijdraagt aan je kennis, de ruimte die je kunt nemen, de rust die je voelt en de aandacht die je daarmee geven kunt.

Hoe werkt het

Lezen is bij uitstek een onderwerp waarop mogelijk al veel scholing geweest is en waarop al expertise aanwezig is. Die expertise gebruiken we. Nadat we een goede analyse gemaakt hebben van jullie vraag, de al aanwezige kennis en de huidige situatie, maken we een plan. Daarin kan ruimte zijn voor scholing, uitwisseling van kennis (en gelezen boeken) en lesobservaties.

Begrijpend lezen is nodig om goed te leren.

Hoe werkt het

Lezen is bij uitstek een onderwerp waarop mogelijk al veel scholing geweest is en waarop al expertise aanwezig is. Die expertise gebruiken we. Nadat we een goede analyse gemaakt hebben van jullie vraag, de al aanwezige kennis en de huidige situatie, maken we een plan. Daarin kan ruimte zijn voor scholing, uitwisseling van kennis (en gelezen boeken) en lesobservaties.

malouk schooldirecteur

“Op De Maaspleinschool worden excellente resultaten behaald en heeft jouw werkwijze enorm bijgedragen aan een professionele cultuur waarin leerkrachten inmiddels zélf de touwtjes in handen hebben”.

Malouk Schopman - (Interim) directeur SPO Utrecht

Welk onderwerp je mij ook voor vraagt. Dit is wat je in elk geval krijgt:

Activiteit

Een actieve betrokkenheid en heel veel kennis en ervaring. Ik kan snel, praktisch en out of the box denken. De praktische haalbaarheid van dingen test ik graag samen met je uit.

Bevlogenheid

Mijn hart gaat uit naar onderwijs, naar de leerkracht die het verschil kan maken. Met mijn hele ziel en zaligheid verbind ik mij aan prachtig onderwijs waarvan iedereen profiteert, niet alleen de leerling.

Vrijheid

We permitteren ons de vrijheid en de rust om oplossingen te bedenken die bij jou en je situatie passen. Daarbij hou ik de onderwijskundige en didactische kaders in het oog zodat de vrijheid ook echt vrij kan zijn.

Geloof

Ik doe alleen waar ik in geloof. Mijn hoofd en gevoel zijn samen mijn graadmeter. Voelt het goed en geloof ik erin, dan ga ik er voor. Ik geloof in de ontwikkelkracht van mensen en denk mee in wat jij wilt ontwikkelen.

Authenticiteit

Het werkt het fijnst als we allebei onszelf kunnen zijn. Ik investeer daarom in je leren kennen en grip krijgen op jouw situatie. Je krijgt van mij openheid, eerlijkheid en vertrouwen.

Welk onderwerp je mij ook voor vraagt. Dit is wat je in elk geval krijgt:

Wat vind jij nou van dat race lezen?

Lezen met een stopwatch erbij levert voor veel leerlingen stress op. Maar we weten ook dat een beetje ‘op tempo’ kunnen lezen noodzakelijk is om ruimte te houden in je werkgeheugen. Dat heb je nodig om te begrijpen wat je leest. Mijn belangrijkste uitgangspunt is het (oude) credo: eerst goed, dan vlot. Tempo kun je vaak pas maken als je begrijpt wat je leest. Wat mij betreft zou daar binnen een aanbod technisch lezen altijd aandacht voor moeten zijn.

Zou je ook gewoon alleen maar veel kunnen lezen en geen technisch leesonderwijs meer hoeven geven vanaf groep 4?

Dat is niet passend voor een deel van de leerlingen. Leerlingen die goed kunnen lezen (en ook begrijpen), worden automatisch betere lezers als ze meer lezen. Deze leerlingen hebben weinig tot geen instructie nodig op technisch lezen. Leerlingen voor wie lezen niet vanzelf gaat, zullen minder uit zichzelf lezen en maken daardoor de leeskilometers niet. Deze leerlingen hebben instructie of feedback nodig en gestructureerd oefenen. Deze groep kan niet zonder onderwijs in technisch lezen.

Wat kost een traject en hoe lang duurt dat?

Laten we samen een traject bepalen, dan kan ik meer zeggen over duur en prijs. Maak een afspraak met mij, dan kan ik er na een gesprek vrij snel iets over zeggen.

Ik houd niet van lezen, moet ik echt boeken gaan lezen, denk je?

Ja, zeker denk ik dat. Als leerkracht ben je het grote voorbeeld voor leerlingen. Kinderboeken lezen over het algemeen makkelijker en heb je dus ook snel uit. Probeer het eens en leer genieten van de mooie verhalen. Daarbij is het van belang dat je leerlingen kunt adviseren over boeken. Je kent de leerling en je kent veel boeken; dan is er ook voor de onwillige, niet gemotiveerde leerling een match te maken. Maar je moet wel eerst zelf gemotiveerd zijn: bevlogenheid verkoopt!

Wil je ook een specifiek op maat gemaakt traject voor jouw school en weer lezende leerkrachten en leerlingen?