Combinatiegroepen

Handig omgaan met je combinatiegroep = met kennis lef hebben

Effectief onderwijs in een combinatiegroep valt niet altijd mee. De door methodes aangegeven modellen voor het omgaan met een combinatiegroep werken vaak niet, omdat die toch meer tijd kosten dan er in de praktijk is. Lange wachttijden, het gevoel hebben niet aan iedereen toe te komen, niet de tijd kunnen besteden aan dat wat aandacht nodig heeft. Het kan effectiever als je tijd neemt om te plannen, kennis hebt van leerlijnen en didactiek en een portie lef hebt. Even sparren?

Efficient lesgeven in combinatiegroepen

Handig omgaan met je combinatiegroep= met kennis lef hebben

Efficient lesgeven in combinatiegroepen

Effectief onderwijs in een combinatiegroep valt niet altijd mee. De door methodes aangegeven modellen voor het omgaan met een combinatiegroep werken vaak niet, omdat die toch meer tijd kosten dan er in de praktijk is. Lange wachttijden, het gevoel hebben niet aan iedereen toe te komen, niet de tijd kunnen besteden aan dat wat aandacht nodig heeft. Het kan effectiever als je tijd neemt om te plannen, kennis hebt van leerlijnen en didactiek en een portie lef hebt. Even sparren? 

leesplezier én didactiek

Leerkrachten hebben kennis van vakdidactiek en kunnen die gebruiken om lessen zelf vorm te geven en keuzes te maken in planning en inhoud.

Leerkrachten hebben kennis van leerlijnen en kunnen daarin keuzes maken leren.

Leerkrachten hanteren een goed klassenmanagement om zo effectief mogelijk te kunnen werken.

Leerkrachten hanteren werkvormen en creëren zo tijd voor individuele leerlingen.

“Je openheid gecombineerd met duidelijkheid, empathie en parate vakkennis maken dat leerkrachten jouw tips en feedback makkelijk ter harte nemen. Het ‘inhuren’ van jou voelde al snel als het hebben van een waardevolle expert-collega in het team, iemand met wie je goed kunt sparren en die eerlijk en duidelijk is”.

Dorien de Vries - Meerschools directeur Stichting Primah

janneke bor bewust onderwijsadvies

Wat combinatiegroepen jullie kan brengen

Er zijn allerlei manieren om om te gaan met een combinatiegroep. Het verbinden van doelen, het creëren van ruimte op een dag of in een week, de kunst van het keuzes maken, en het anders kijken naar de leerlingen in je groep  (en hun prestaties) helpen daarbij. Het werken in een combinatiegroep vraagt out-of-the-box denken, lef en creativiteit. Daarvoor is kennis, tijd en ruimte nodig.  Voor elke school met combinatiegroepen werkt een andere aanpak.

Wat je kunt verwachten

Meer zelfvertrouwen door kennis

Door een stevige kennisbasis kan met meer vertrouwen gehandeld worden. Daardoor kunnen weloverwogen beslissingen genomen worden voor het welzijn van de kinderen en het succes van de school.

Ruimte in het programma

Door ruimte in het hoofd en de omgeving te creëren is het mogelijk om kennis goed in te zetten. Zorg voor ‘lucht’ in het programma, in de dagindeling, ruimte in het hoofd en ruimte om te voelen wat een besluit of situatie met je doet. Door fysiek ruimte in te nemen en gebruik te maken van de ruimte om je heen, komt kennis veel beter over.

Het werk verrijken en verdiepen

Een van de grootste geschenken die je jezelf kunnen geven als onderwijsprofessional is momenten van rust en reflectie. Door rust te nemen kunnen je je gedachten ordenen, creativiteit stimuleren en nieuwe inzichten verwerven die het werk verrijken en verdiepen. Neem bewust tijd voor observatie, reflectie en ontspanning.

Meer aandacht

Met meer rust is makkelijker aandacht te hebben voor alles om je heen. De taak die je jezelf gaf, de leerling die anders doet dan anders. Met aandacht ergens naar luisteren of kijken, levert interessante inzichten en kennis op.

Productief werken

Deel je tijd slim in en gebruik deze goed. Door aandacht te hebben voor de dingen om je heen kun je prioriteiten stellen. Je bepaalt zo zelf waar je je tijd aan wilt besteden.

Creativiteit ontwikkelen

Een hoge mate van creativiteit ontstaat zodra je tot rust komt. Out of the box denken en problemen oplossen wordt makkelijker. Wat weer bijdraagt aan je kennis, de ruimte die je kunt nemen, de rust die je voelt en de aandacht die je daarmee geven kunt.

Hoe werkt het

De visie van de school en de verandercapaciteit van een team bepalen de wijze waarop haalbaar gewerkt kan worden met combinatiegroepen. Die beide onderwerpen zijn onderdeel van een gesprek over doelen, wensen en mogelijkheden. Van te voren stellen we heldere doelen, waarvoor nagegaan moet worden hoe groot het draagvlak daarvoor is. Een traject ‘handig omgaan met je combinatiegroep’, vraagt veel van het team en zij moeten dan ook achter de doelen van het traject staan. Het samenwerken met de onderwijskundig leider is heel belangrijk in deze. Inhoudelijk zal dit traject gaan over cruciale doelen, instructie en oefendoelen, vakdidactiek, werkvormen en planning.

Combinatiegroepen helpen bij teamwork

Hoe werkt het

Combinatiegroepen helpen bij teamwork

De visie van de school en de verandercapaciteit van een team bepalen de wijze waarop haalbaar gewerkt kan worden met combinatiegroepen. Die beide onderwerpen zijn onderdeel van een gesprek over doelen, wensen en mogelijkheden. Van te voren stellen we heldere doelen, waarvoor nagegaan moet worden hoe groot het draagvlak daarvoor is. Een traject ‘handig omgaan met je combinatiegroep’, vraagt veel van het team en zij moeten dan ook achter de doelen van het traject staan. Het samenwerken met de onderwijskundig leider is heel belangrijk in deze. Inhoudelijk zal dit traject gaan over cruciale doelen, instructie en oefendoelen, vakdidactiek, werkvormen en planning.

“Je openheid gecombineerd met duidelijkheid, empathie en parate vakkennis maken dat leerkrachten jouw tips en feedback makkelijk ter harte nemen. Het ‘inhuren’ van jou voelde al snel als het hebben van een waardevolle expert-collega in het team, iemand met wie je goed kunt sparren en die eerlijk en duidelijk is”.

Emile van Laar - Directeur/Interim Directeur Fluenta

Welk onderwerp je mij ook voor vraagt. Dit is wat je in elk geval krijgt:

Activiteit

Een actieve betrokkenheid en heel veel kennis en ervaring. Ik kan snel, praktisch en out of the box denken. De praktische haalbaarheid van dingen test ik graag samen met je uit.

Bevlogenheid

Mijn hart gaat uit naar onderwijs, naar de leerkracht die het verschil kan maken. Met mijn hele ziel en zaligheid verbind ik mij aan prachtig onderwijs waarvan iedereen profiteert, niet alleen de leerling.

Vrijheid

We permitteren ons de vrijheid en de rust om oplossingen te bedenken die bij jou en je situatie passen. Daarbij hou ik de onderwijskundige en didactische kaders in het oog zodat de vrijheid ook echt vrij kan zijn.

Geloof

Ik doe alleen waar ik in geloof. Mijn hoofd en gevoel zijn samen mijn graadmeter. Voelt het goed en geloof ik erin, dan ga ik er voor. Ik geloof in de ontwikkelkracht van mensen en denk mee in wat jij wilt ontwikkelen.

Authenticiteit

Het werkt het fijnst als we allebei onszelf kunnen zijn. Ik investeer daarom in je leren kennen en grip krijgen op jouw situatie. Je krijgt van mij openheid, eerlijkheid en vertrouwen.

Veelgestelde vragen

Je bent niet heel duidelijk in wat je aanbod precies is. Kun je niet iets specifieker zijn in je beschrijving van wat je aanbiedt?

Nee, dat lukt alleen als we in gesprek gaan. De diversiteit tussen scholen is immens, en het aanbod dat daarbij past dus ook. Na het gesprek maak ik een heel duidelijk plan waarin de inhoud, de werkwijze, de verwachtingen en uiteraard de doelen staan. Dat wordt jullie plan waarin ik een bijdrage lever. Vanaf dat moment kun je heel precies lezen wat we gaan doen.

We hebben al veel scholing gedaan. Ga je dat dunnetjes overdoen?

voorkennis en de aanwezige Dat is afhankelijk van wat jullie denken dat nodig is. Ik zal wel altijd in mijn bijeenkomsten de vaardigheden controleren, zodat we zeker weten dat echt iedereen op ongeveer hetzelfde startpunt kan beginnen. Blijkt dat niet het geval, dan zal ik dingen dunnetjes over moeten doen, in overleg met jullie.

Gun jij je leerkrachten ook meer rust en tevredenheid met en over hun combinatiegroep?