Ik open mijn mail en daar is het: een bericht van een schooldirecteur die graag coaching wil voor een van zijn leerkrachten. Dit is al de vierde aanvraag sinds ik voor mezelf ben begonnen als beeldcoach. Ik ben al beeldcoach sinds het nog VIB heette en later S-VIB. Mijn afstudeeronderzoek en scriptie gingen zelfs over het effect van beeldcoaching op leerkrachten. Het is een krachtig middel voor leren.
Het effect van jezelf op beeld zien
Het jezelf bekijken op beeld is in het begin even wennen. Maar als je in alle rust en met aandacht kijkt, zie je hoeveel dingen je goed doet. Kleine handgebaren, oogcontact, lichaamstaal – het gaat vanzelf en met immense effecten. Hoe geweldig is het om jezelf dat te zien doen!
Je ziet ook wat je anders had kunnen doen. Een zin die met een andere toon of grammaticale opbouw een ander effect zou hebben gehad, een beweging waardoor je iemand volledig over het hoofd ziet. Hoe mooi is het om daarvan te kunnen leren!
Een bemoedigend gesprek met de directeur
Terug naar de mail. De toon, de zinsbouw en de stijl maken me alert. Wat is de bedoeling van de aangevraagde beeldcoaching? Krijgt de leerkracht een eerlijke kans? Ik heb mijn twijfels. Ik bel de directeur en vraag het hem. Gelukkig, de leerkracht krijgt zeker een eerlijke kans! Het is een gewaardeerd teamlid, enorm gemotiveerd en daarom belangrijk om overeind te blijven. Hoe gaaf dat ik dit zonder omhaal durfde te vragen!
Een enthousiaste leerkracht
Ik ga in gesprek met de leerkracht. Het is prachtig weer, dus we doen dit wandelend. Bewegend en naast elkaar praten gaat vaak makkelijker dan zittend en tegenover elkaar. De leerkracht is blij met de geboden kans, enorm gemotiveerd om met de beelden aan de slag te gaan en heeft helder wat ze wil leren. Hoe geweldig is het om dat enthousiasme en die motivatie te horen!
Samen aan de slag
We gaan samen aan de slag! Hoe gaaf is het dat deze leerkracht wil meewerken aan een experiment dat ik ga doen! Na de zomervakantie starten we dit traject. Een deel van de beeldcoaching vindt live plaats, een deel online via het platform van IrisConnect. De komende weken ga ik me verdiepen in het platform, het selecteren van fragmenten, de wijze waarop je onderling veilig kunt communiceren, het gebruik van de technische apparatuur (statief, microfoon en de app waarin je filmt), en de mogelijkheden voor de leerkracht om zelf te analyseren, te reflecteren en dat weer met mij te delen.
Een experiment met potentie
En het mooiste van alles? Met medewerking van de leerkracht ga ik verslag doen van dit experiment. Hoe gaaf is dat! Het belooft een leerzaam en inspirerend traject te worden, met als doel zowel de leerkracht als mezelf verder te ontwikkelen in het vak. Blijf ons volgen voor updates over deze spannende reis in de wereld van beeldcoaching!