Hoe een week in het bos mijn onderwijsvisie veranderde
Janneke Bor Bewust Onderwijsadvies, deze naam bedacht ik na een week tot rust te zijn gekomen ergens in een huisje in een bos. Ik was eraan toe, een beetje rust, ruimte en aandacht voor mijn gevoel. En dat leverde mijn bedrijf en bedrijfsnaam op.
Het is er tijd voor. Ik wil het graag anders. Ruim 25 jaar ben ik onderwijsadviseur en conceptauteur van leermiddelen. Dagelijks zit ik in klassen en kijk mee met instructies van enorm veel verschillende leerkrachten. Dagelijks geef ik scholing, training en rijd ik daarvoor het hele land door. Het is een wereldbaan! Maar mijn dagen hebben te weinig uren, mijn auto maakt te veel kilometers en mijn gezin krijgt onvoldoende aandacht. Pas als ik een huisje huur ergens in een bos kom ik tot rust en word ik weer creatief.
Ik herken dit patroon bij veel leerkrachten en zelfs bij kinderen. Er is weinig tijd voor alles: leren, elkaar, genieten. In mijn vak gaat het vooral om leren. Zowel leerkracht als leerling krijgen weinig tijd om te leren. Snel wordt verwacht dat nieuwe stof toegepast kan worden. Sterker nog, dat erop gereflecteerd of mee gecreëerd wordt. De tijd en oefening die leren vraagt, wordt niet gegeven, gekregen of genomen.
In mijn vak moet het naast leren ook echt gaan om elkaar en genieten! Daarom doe ik het vanaf dat huisje in het bos anders: in mijn leven, in mijn scholing en begeleiding. Ik neem en geef meer tijd voor leren, om het geleerde te laten bezinken, te doordenken, uit te proberen en de aandacht te geven die het nodig heeft. Hoe dat het best bij jou past? Dat zoeken we samen uit.
Janneke Bor – Bewust Onderwijs
Bevlogen onderwijskundige ben ik. Iedereen die ooit een scholing, lezing of begeleiding van mij heeft gehad, kan dat beamen. Ongeleid actief projectiel ben ik ook een beetje: ook dat kan iedereen die mij kent onderstrepen. Maar bovenal ben ik een authentiek mens, met een groot hart voor leerkrachten en kinderen en met een enorm geloof in de kracht van mensen en onderwijs.
De kernwaarden die precies bij mij passen, zul je herkennen in mij persoonlijk, in mijn scholing en begeleiding en in mijn deelname aan conceptteams. In willekeurige volgorde:
Authentiek
Zolang ik kan zijn wie ik wil zijn, krijg ik geen buikpijn. En met buikpijn functioneer ik niet op mijn best. En dat is wat ik wil: op mijn best zijn voor de ander, voor mijzelf. Ik communiceer open en vrij met mensen. Doet de ander dat ook, dan hebben we een goede match.
Bevlogen
Als ik ‘aan’ ga op een onderwerp, dan ben ik in staat alle kennis en vaardigheden die ik heb te combineren en tot nieuwe inzichten te komen, oplossingen te bedenken. Mijn energie en passie werken aanstekelijk. Mijn bevlogenheid zorgt voor betrokkenheid van de ander, enthousiasme en geloof in eigen kunnen.
Geloof
Als ik ‘voel’ dat iets kan gaan werken, past of goed is, dan kan ik ermee aan de slag. Geloof ik erin, dan ga ik ervoor. Wanneer ik ergens in geloof, dan komen al mijn kernwaarden perfect samen.
Vrij
Vrijheid heb ik nodig om optimaal te kunnen presteren. Vrijheid voor mij is rust, tijd en ruimte om mijn eigen dingen te doen. Geef mij de tijd en ruimte om zelf een oplossing te bedenken en uit te proberen. Dan kan ik het daarna goed overbrengen.
Actief
Mijn hoofd is snel, daardoor handel ik ook snel. Activiteit heb ik nodig om gelukkig te zijn. Rust heb ik nodig om al mijn activiteit te beleven en te overdenken.
“Je hebt veel kennis en bent flexibel in de manier waarop de ‘opdracht’ ingevuld kon worden. Een team dat zich bewust is van hoe een goede les eruit ziet en waar keuzes gemaakt kunnen worden, is mede door jouw coaching verder ontwikkeld. Voor mij als directeur was je een zeer belangrijk sparring partner in de schoolontwikkeling”.