Rust in de klas

Eenvoudige rustoefeningen met een enorm effect op leren en zelfbewustzijn.

Neem een kijkje in een klas en let op de leerlingen. Hoeveel zitten er energiek bij en doen helemaal mee? Is dat over een uur nog steeds zo? De dagen zitten vol, het tempo ligt hoog en daarmee is de druk op de leerlingen (en de leerkracht) hoog. Er is weinig tijd voor ontspanning en opladen. Het programma jaagt op en er lijkt weinig bewegingsvrijheid in een dag. En dat terwijl je uit eigen ervaring weet hoe helpend het is om even uit te rusten, focus op iets anders te hebben en stil te staan bij je gevoel. Hoe hard we ook werken en ‘rennen’, de resultaten zijn er vaak niet naar. Even sparren? 

Rust in de klas onderwijs

Eenvoudige rustoefeningen met een enorm effect op leren en zelfbewustzijn.

Rust in de klas onderwijs

Neem een kijkje in een klas en let op de leerlingen. Hoeveel zitten er energiek bij en doen helemaal mee? Is dat over een uur nog steeds zo? De dagen zitten vol, het tempo ligt hoog en daarmee is de druk op de leerlingen (en de leerkracht) hoog. Er is weinig tijd voor ontspanning en opladen. Het programma jaagt op en er lijkt weinig bewegingsvrijheid in een dag. En dat terwijl je uit eigen ervaring weet hoe helpend het is om even uit te rusten, focus op iets anders te hebben en stil te staan bij je gevoel. Hoe hard we ook werken en ‘rennen’, de resultaten zijn er vaak niet naar. Even sparren?

leesplezier én didactiek

De leerkrachten kennen verschillende rustoefeningen en voeren die regelmatig uit.

Leerkrachten ervaren wat simpele oefeningen al voor een enorm effect hebben op het welbevinden, de focus en de rust in de hoofden en lijven van de leerlingen in je klas.

Je hebt alle oefeningen uitgeschreven op mooie instructiekaarten voor in je klas.

Er is een borgingsdocument waarin de gemaakte afspraken zijn vastgelegd.

“Janneke werkt vanuit verbinding. Zij kan kennis overbrengen en een team enthousiasmeren om samen te werken aan het verbeteren van het onderwijs. Door haar brede kennis en ervaring kan zij teams enthousiasmeren en begeleiden om te reflecteren op het eigen handelen. Janneke zet het schoolteam waarmee ze werkt in de actiemodus. Daarnaast zijn de lijnen kort; even sparren met de ib’er en directeur; Janneke denkt mee. Haar advies is kundig en opbouwend!”

Dorien de Vries - Meerschools directeur stichting Primah

janneke bor bewust onderwijsadvies

Wat rust jou kan opleveren

Onderzoek wijst uit dat regelmatig pauze nemen je productiviteit en creativiteit enorm doet toenemen. Ook weten we dat focussen op het hier en nu allerlei gedachten stopt en ervoor zorgt dat je helemaal kunt ontspannen, ook al is het maar voor even en dat je daarmee oplaadt en met meer focus verder kunt. In de hectiek van de schooldag gaat de ene les vrijwel naadloos over in de andere les er is weinig adempauze. Behalve het buitenspelen en de lunchpauze is er weinig tijd om te ontspannen, terwijl dat het leren ten goede zou komen. Met rust in de klas leer je korte eenvoudige oefeningen die die ontspanning bewerkstelligen. In die ontspanning leer je ook jezelf voelen. Wat is goed voor mij en wat niet. Om daar bij stil te kunnen staan heb je rust in je hoofd en je lijf nodig.

Wat je kunt verwachten

Meer zelfvertrouwen door kennis

Door een stevige kennisbasis kan met meer vertrouwen gehandeld worden. Daardoor kunnen weloverwogen beslissingen genomen worden voor het welzijn van de kinderen en het succes van de school.

Ruimte in het programma

Door ruimte in het hoofd en de omgeving te creëren is het mogelijk om kennis goed in te zetten. Zorg voor ‘lucht’ in het programma, in de dagindeling, ruimte in het hoofd en ruimte om te voelen wat een besluit of situatie met je doet. Door fysiek ruimte in te nemen en gebruik te maken van de ruimte om je heen, komt kennis veel beter over.

Het werk verrijken en verdiepen

Een van de grootste geschenken die je jezelf kunnen geven als onderwijsprofessional is momenten van rust en reflectie. Door rust te nemen kunnen je je gedachten ordenen, creativiteit stimuleren en nieuwe inzichten verwerven die het werk verrijken en verdiepen. Neem bewust tijd voor observatie, reflectie en ontspanning.

Meer aandacht

Met meer rust is makkelijker aandacht te hebben voor alles om je heen. De taak die je jezelf gaf, de leerling die anders doet dan anders. Met aandacht ergens naar luisteren of kijken, levert interessante inzichten en kennis op.

Productief werken

Deel je tijd slim in en gebruik deze goed. Door aandacht te hebben voor de dingen om je heen kun je prioriteiten stellen. Je bepaalt zo zelf waar je je tijd aan wilt besteden.

Creativiteit ontwikkelen

Een hoge mate van creativiteit ontstaat zodra je tot rust komt. Out of the box denken en problemen oplossen wordt makkelijker. Wat weer bijdraagt aan je kennis, de ruimte die je kunt nemen, de rust die je voelt en de aandacht die je daarmee geven kunt.

Hoe werkt het

Afhankelijk van de situatie van de school stellen we een plan op. Maar basis van de scholing is: Twee scholingsmiddagen van 2,5 uur waarin je veel werkvormen leert en zelf ervaart hoe het is om deze oefeningen uit te voeren. Actieve, interactieve bijeenkomsten die niet voelen als een cursus, maar als een cadeautje aan jezelf en je klas. Daarbij plannen we 4 ‘Rust in de klas-dagen’. Tijdens zo’n dag kun je door mij de werkvormen zien uitvoeren in jullie groepen leerlingen. Op een ‘Rust in de klas-dag’ kom ik de hele dag op school en geef in elke klas een rustmoment van 15 minuten. Dat geeft je de kans de kunst af te kijken, zelf mee te doen en te ervaren, en goed te zien wat het effect is op jouw leerlingen. Deze dag sluiten we als team af, met een rustmoment voor jezelf en een reflectie op wat je gezien en ervaren hebt in de klas.

(het aanbod is gebaseerd op de scholing “Rust in de klas” van Margo Heikant)

Begrijpend lezen is nodig om goed te leren.

Hoe werkt het

Afhankelijk van de situatie van de school stellen we een plan op. Maar basis van de scholing is: Twee scholingsmiddagen van 2,5 uur waarin je veel werkvormen leert en zelf ervaart hoe het is om deze oefeningen uit te voeren. Actieve, interactieve bijeenkomsten die niet voelen als een cursus, maar als een cadeautje aan jezelf en je klas. Daarbij plannen we 4 ‘Rust in de klas-dagen’. Tijdens zo’n dag kun je door mij de werkvormen zien uitvoeren in jullie groepen leerlingen. Op een ‘Rust in de klas-dag’ kom ik de hele dag op school en geef in elke klas een rustmoment van 15 minuten. Dat geeft je de kans de kunst af te kijken, zelf mee te doen en te ervaren, en goed te zien wat het effect is op jouw leerlingen. Deze dag sluiten we als team af, met een rustmoment voor jezelf en een reflectie op wat je gezien en ervaren hebt in de klas.

(het aanbod is gebaseerd op de scholing “Rust in de klas” van Margo Heikant)

malouk schooldirecteur

“Je openheid gecombineerd met duidelijkheid, empathie en parate vakkennis maken dat leerkrachten jouw tips en feedback makkelijk ter harte nemen. Het ‘inhuren’ van jou voelde al snel als het hebben van een waardevolle expert-collega in het team, iemand met wie je goed kunt sparren en die eerlijk en duidelijk is”.

Malouk Schopman - Interim directeur SPO Utrecht

Welk onderwerp je mij ook voor vraagt. Dit is wat je in elk geval krijgt:

Activiteit

Een actieve betrokkenheid en heel veel kennis en ervaring. Ik kan snel, praktisch en out of the box denken. De praktische haalbaarheid van dingen test ik graag samen met je uit.

Bevlogenheid

Mijn hart gaat uit naar onderwijs, naar de leerkracht die het verschil kan maken. Met mijn hele ziel en zaligheid verbind ik mij aan prachtig onderwijs waarvan iedereen profiteert, niet alleen de leerling.

Vrijheid

We permitteren ons de vrijheid en de rust om oplossingen te bedenken die bij jou en je situatie passen. Daarbij hou ik de onderwijskundige en didactische kaders in het oog zodat de vrijheid ook echt vrij kan zijn.

Geloof

Ik doe alleen waar ik in geloof. Mijn hoofd en gevoel zijn samen mijn graadmeter. Voelt het goed en geloof ik erin, dan ga ik er voor. Ik geloof in de ontwikkelkracht van mensen en denk mee in wat jij wilt ontwikkelen.

Authenticiteit

Het werkt het fijnst als we allebei onszelf kunnen zijn. Ik investeer daarom in je leren kennen en grip krijgen op jouw situatie. Je krijgt van mij openheid, eerlijkheid en vertrouwen.

Veelgestelde vragen

Niet alle leerkrachten van mijn team zitten hierop te wachten. Kan ook een deel van het team meedoen?

Ja, dat kan. De ‘leerkracht die er niet zo op zit te wachten’ kan met mij meegaan tijdens de ‘Rust in de klas-dagen’ om eens op afstand te kijken naar het effect dat ontstaat.

Wij zijn een hele grote school. Kom je ook meer dagen voor de ‘Rust in de klas-dag’?

Ja, we overleggen van tevoren hoeveel dagen er nodig zijn. Dat is wat we plannen.

Wij zijn een heel kleine school, een hele dag ‘Rust in de klas’ is niet nodig.

Dat klopt. We plannen dat wat nodig is en zorgen ervoor dat het voor iedereen effectief in te plannen is.

Moet ik ouders van tevoren informeren dat we deze cursus gaan doen?

Ja, dat is zeker handig. Leerlingen komen met verhalen thuis en dan begrijpen ouders de context. Daarbij kan het zomaar zijn dat een groot deel van de ouders het een ontzettend goed initiatief vindt dat jullie dit gaan doen met de leerlingen.

Wat kost de cursus?

Afhankelijk van de schoolsituatie maken we een plan. De grootte van de school is daarbij bepalend voor het uiteindelijke bedrag. Dit heeft te maken met het aantal klassen dat bezocht wordt tijdens de ‘Rust in de klas-dagen’ en het aantal oefenkaarten dat nodig is.

Kunnen we ook deelnemen met een deel van het team, zodat zij uiteindelijk de inhoud van de cursus verder implementeren in de school?

Ja, zeker kan dat. Laten we eens in gesprek gaan over hoe je dat voor je ziet.

Zijn jij en te team ook toe aan meer rust in de klas en wil je bijdragen aan bewuste kinderen die voelen wat goed voor ze is?