Samen verhogen we de kwaliteit van het onderwijs, het geluk van de leerkracht en het plezier van de leerling

Snel een werkbare oplossing

Als je voor de uitdaging staat om nieuw lesmateriaal te ontwikkelen dat perfect aansluit bij de wensen van je klanten en de nieuwste didactische inzichten, heb je iemand nodig die weet wat er speelt in het onderwijs.

Iemand die creatief èn praktisch is.

Ruim 25 jaar ben ik onderwijsadviseur en conceptauteur van leermiddelen. Dagelijks zit ik in klassen en kijk mee met instructies van enorm veel verschillende leerkrachten. Dagelijks geef ik scholing en training, waardoor ik weet wat er speelt en waar de behoefte ligt in het onderwijs.

Wanneer je met mij werkt, krijg je een partner die snel begrijpt wat er nodig is en creatief out-of-the-box denkt. Iemand die vlotte en effectieve oplossingen bedenkt,  ideeën waar nodig aanpast, en zorgt voor een gestructureerde en prettige samenwerking. Met deze ondersteuning ontwikkel je samen vernieuwende ideeën die aan alle eisen voldoen en op tijd worden gerealiseerd.

Snel een werkbare oplossing

Als je voor de uitdaging staat om nieuw lesmateriaal te ontwikkelen dat perfect aansluit bij de wensen van je klanten en de nieuwste didactische inzichten, heb je iemand nodig die weet wat er speelt in het onderwijs.

Iemand die creatief èn praktisch is.

Ruim 25 jaar ben ik onderwijsadviseur en conceptauteur van leermiddelen. Dagelijks zit ik in klassen en kijk mee met instructies van enorm veel verschillende leerkrachten. Dagelijks geef ik scholing en training, waardoor ik weet wat er speelt en waar de behoefte ligt in het onderwijs.

Wanneer je met mij werkt, krijg je een partner die snel begrijpt wat er nodig is en creatief out-of-the-box denkt. Iemand die vlotte en effectieve oplossingen bedenkt,  ideeën waar nodig aanpast, en zorgt voor een gestructureerde en prettige samenwerking. Met deze ondersteuning ontwikkel je samen vernieuwende ideeën die aan alle eisen voldoen en op tijd worden gerealiseerd.

janneke bor bewust onderwijsadvies

Een goed evenwicht tussen wetenschappelijk onderzoek, praktische haalbaarheid en betrokken leerlingen is mogelijk als je werkt met een goed conceptteam.

Ik geloof dat het creëren van effectief lesmateriaal begint met een sterk conceptteam dat het ideale evenwicht vindt tussen wetenschappelijk onderzoek, praktische haalbaarheid, en de behoeften van leerlingen en leerkrachten.

Zonder een goed afgestemd team en een gestructureerde aanpak kunnen ideeën niet volledig worden benut, wat leidt tot materiaal dat niet goed presteert of niet effectief wordt geïntegreerd in het onderwijs. Zonde!

En daarom werk ik graag samen met partners die graag innovatieve concepten het onderwijs in brengen, die echt werkbaar en effectief worden. 

Met mijn 6 C’s—Constructief, Creatief, Coöperatief, Cyclisch, Concreet, en Couleur—zorg ik voor een positieve invloed in een conceptteam en in het onderwijs.

Laten we samen de uitdaging aangaan en onderwijsinnovaties ontwikkelen die leerkrachten en leerlingen de handvatten geven om het beste uit zichzelf te halen.

Dit kun je verwachten als je met mij werkt

Ik werk Constructief

Tijdens vergaderingen en uitwerken hou ik het doel voor ogen dat gehaald moet worden. Overleg verloopt daardoor heel functioneel en bevlogen. Na een fase van out of the box- denken en de grootste ideeën bedenken, kan ik deze goed praktisch maken. Ook als ik mij helemaal verbonden heb aan een idee of uitwerking, kan ik, als het proces, de praktijk of bijvoorbeeld commerciële aspecten dat vragen, aanpassingen doen of op een ander spoor verder denken.

Ik ben Creatief

Door veel ervaring in het onderwijs heb ik een goed beeld van wat werkt en waar leerkrachten tegenaan lopen in de praktijk. Mijn kracht ligt in het oude en het nieuwe verbinden, zodat de praktijk soepel over kan naar een nieuwe situatie. De nieuwe dingen die ik (samen met het team) bedenk kan ik, na deze getest te hebben op haalbaarheid, bijstellen.

Ik ben Coöperatief

Over nieuwe ideeën, materialen, werkvormen, een nieuwe opzet, moet je van gedachten wisselen met anderen. Dat scherpt je eigen ideeën. Daarvoor luister ik goed naar de inbreng van de ander en zoek altijd naar de verbinding. Wanneer ik niet uit de voeten kan met de inbreng en zelf een heel ander idee, heb zal ik dat zeker onderbouwen. Omwille van het proces, zal ik uiteindelijk niet vasthouden aan een stokpaardje.

Ik werk Cyclisch

Door Cyclisch te werken wordt het steeds beter. Hoewel ik prima weer helemaal terug naar de tekentafel kan gaan als dat nodig is, werkt het prettig wanneer er cyclisch gewerkt wordt. Ik bedenk iets, krijg feedback of voortschrijdend inzicht en verbeter of pas aan. Net zolang tot het helemaal klopt. En iets klopt als het het doel haalt, praktisch haalbaar is, de potentiële klant er enthousiast van wordt en de leerling er mooie resultaten mee haalt.

Ik maak het Concreet

Ideeën moet je hebben als je iets nieuws maakt. Maar belangrijk is dat het uiteindelijk heel concreet gemaakt wordt. Tastbaar om uit te testen bij je doelgroep, om uit te leggen wat je precies bedoelt. Ik krijg grip op ideeën en kan mij er aan verbinden als ik zelf ondervindt dat een idee praktisch uitvoerbaar is. Iets vlot concreet maken is voor mij noodzakelijk om verder te kunnen denken en ontwikkelen.

Ik voeg Couleur toe aan de groep

Ik ben een beetje blauw als het gaat om de DISC kleuren van Marston. Waarbij de kleur blauw staat voor analytisch. Steeds weer terug naar het doel, het proces analyseren en de uitwerkingen bestuderen op de gemaakte afspraken. Typische blauwe persoonlijkheidskenmerken. Maar ik ben zeker ook rood: doelgericht en daadkrachtig. Wat in een conceptteam noodzakelijke kenmerken zijn, bijvoorbeeld omdat deadlines gehaald moeten worden en beslissingen genomen moeten worden. Mijn ‘groene kant’ merk je vooral in de samenwerking: ondersteunend aan de ander door constructieve, vriendelijke feedback. Maar geel is misschien wel meest in het oog springende kenmerk: ik neem veel initiatief en ben erg interactief. Als ik er ben, dan weet je dat. Mijn bijdrage kenmerkt zich door enthousiasme.

“Energie, creativiteit en een nimmer aflatende bevlogenheid: dat is wat Janneke Bor meebrengt in een auteursteam. Doordat ze al decennialang met haar voeten in de klei van het onderwijs staat, wéét ze wat er wel en niet werkt in de klas, wat een superbelangrijke vereiste is bij het maken een leermiddel.

Zelden vind je iemand die zo moeiteloos kan schakelen tussen alle niveaus, of het nu conceptueel of praktisch uitvoerend is. Tel daar nog een flinke dosis humor én optimisme op: het is iedere dag weer een feest om met Janneke te mogen werken”.

Bettie Jongejan - Uitgever Noordhoff

Welk onderwerp je mij ook voor vraagt. Dit is wat je in elk geval krijgt:

Activiteit

Een actieve betrokkenheid en heel veel kennis en ervaring. Ik kan snel, praktisch en out of the box denken. De praktische haalbaarheid van dingen test ik graag samen met je uit.

Bevlogenheid

Mijn hart gaat uit naar onderwijs, naar de leerkracht die het verschil kan maken. Met mijn hele ziel en zaligheid verbind ik mij aan prachtig onderwijs waarvan iedereen profiteert, niet alleen de leerling.

Vrijheid

We permitteren ons de vrijheid en de rust om oplossingen te bedenken die bij jou en je situatie passen. Daarbij hou ik de onderwijskundige en didactische kaders in het oog zodat de vrijheid ook echt vrij kan zijn.

Geloof

Ik doe alleen waar ik in geloof. Mijn hoofd en gevoel zijn samen mijn graadmeter. Voelt het goed en geloof ik erin, dan ga ik er voor. Ik geloof in de ontwikkelkracht van mensen en denk mee in wat jij wilt ontwikkelen.

Authenticiteit

Het werkt het fijnst als we allebei onszelf kunnen zijn. Ik investeer daarom in je leren kennen en grip krijgen op jouw situatie. Je krijgt van mij openheid, eerlijkheid en vertrouwen.

Ben je klaar voor een bevlogen, creatief, ervaren en doelgericht teamlid?