Samenhangend taalonderwijs

Prachtig, betekenisvol en functioneel taalonderwijs in een logische samenhang

Met de komst van het nieuwe curriculum staat de term ‘samenhang’ straks in de wet. Taal is communicatie en in een natuurlijke situatie pas je daarin allerlei taalvaardigheden toe. In het onderwijs hebben we die uit elkaar getrokken. Het is tijd deze weer samen te voegen voor functioneel en betekenisvol onderwijs. Even sparren? 

Samenhangend taalonderwijs

Prachtig, betekenisvol en functioneel taalonderwijs in een logische samenhang

Samenhangend taalonderwijs

Met de komst van het nieuwe curriculum staat de term ‘samenhang’ straks in de wet. Taal is communicatie en in een natuurlijke situatie pas je daarin allerlei taalvaardigheden toe. In het onderwijs hebben we die uit elkaar getrokken. Het is tijd deze weer samen te voegen voor functioneel en betekenisvol onderwijs. Even sparren?

leesplezier én didactiek

Leerkrachten hebben kennis van de didactiek die past bij verschillende taalvaardigheden.

Leerkrachten geven onderwijs waarin verschillende taalvaardigheden tegelijkertijd.

Leerkrachten creëren samenhang tussen de verschillende taallessen óf maken optimaal gebruik van een geïntegreerde methode.

De school heeft een visie op samenhangend taalonderwijs.

De school heeft een werkwijze vastgesteld voor het geven van samenhangend onderwijs.

“Je openheid gecombineerd met duidelijkheid, empathie en parate vakkennis maken dat leerkrachten jouw tips en feedback makkelijk ter harte nemen. Het ‘inhuren’ van jou voelde al snel als het hebben van een waardevolle expert-collega in het team, iemand met wie je goed kunt sparren en die eerlijk en duidelijk is”.

Emile van Laar - Directeur/Interim Directeur Fluenta

janneke bor bewust onderwijsadvies

Wat samenhangend taalonderwijs jou oplevert

Vanuit de wetenschap dat taal communicatie is, is het best vreemd dat we onderwijs geven in alle taalvaardigheden afzonderlijk. Taalvaardigheden hangen nauw met elkaar samen. Bijvoorbeeld: kennis hebben van tekstopbouw, taalgebruik en tekstsoorten helpt bij het begrijpen van teksten, maar ook bij het schrijven van teksten. Zien hoe een ander presenteert en daar instructie op krijgen, leert zelf goed presenteren. Kennis hebben van de vakdidactiek, die voor schrijven anders is dan voor begrijpend lezen, spelling of bijvoorbeeld lezen is nodig om samenhangend taalonderwijs vorm te kunnen geven. Belangrijk daarnaast is het communiceren met een doel, in een zo levensecht mogelijke situatie. Dat is betekenisvol en functioneel onderwijs!

Wat je kunt verwachten

Meer zelfvertrouwen door kennis

Door een stevige kennisbasis kan met meer vertrouwen gehandeld worden. Daardoor kunnen weloverwogen beslissingen genomen worden voor het welzijn van de kinderen en het succes van de school.

Ruimte in het programma

Door ruimte in het hoofd en de omgeving te creëren is het mogelijk om kennis goed in te zetten. Zorg voor ‘lucht’ in het programma, in de dagindeling, ruimte in het hoofd en ruimte om te voelen wat een besluit of situatie met je doet. Door fysiek ruimte in te nemen en gebruik te maken van de ruimte om je heen, komt kennis veel beter over.

Het werk verrijken en verdiepen

Een van de grootste geschenken die je jezelf kunnen geven als onderwijsprofessional is momenten van rust en reflectie. Door rust te nemen kunnen je je gedachten ordenen, creativiteit stimuleren en nieuwe inzichten verwerven die het werk verrijken en verdiepen. Neem bewust tijd voor observatie, reflectie en ontspanning.

Meer aandacht

Met meer rust is makkelijker aandacht te hebben voor alles om je heen. De taak die je jezelf gaf, de leerling die anders doet dan anders. Met aandacht ergens naar luisteren of kijken, levert interessante inzichten en kennis op.

Productief werken

Deel je tijd slim in en gebruik deze goed. Door aandacht te hebben voor de dingen om je heen kun je prioriteiten stellen. Je bepaalt zo zelf waar je je tijd aan wilt besteden.

Creativiteit ontwikkelen

Een hoge mate van creativiteit ontstaat zodra je tot rust komt. Out of the box denken en problemen oplossen wordt makkelijker. Wat weer bijdraagt aan je kennis, de ruimte die je kunt nemen, de rust die je voelt en de aandacht die je daarmee geven kunt.

Hoe werkt het

Er zijn diverse varianten denkbaar voor het geven van samenhangend taalonderwijs. De wijze waarop je werken wilt als school, bepaalt de inhoud van een begeleidings- en/of scholingstraject. Investering in didactische kennis én de professionele cultuur is noodzakelijk. Naast een gesprek met verschillende mensen uit het team om visie, kennis en vaardigheden in kaart te brengen. Is kritisch kijken naar de veranderkracht en professionaliteit van het team essentieel. Samen maken we een plan voor de ontwikkeling van de school.

Spelling en leesmethoden leren

Hoe werkt het

Spelling en leesmethoden leren

Er zijn diverse varianten denkbaar voor het geven van samenhangend taalonderwijs. De wijze waarop je werken wilt als school, bepaalt de inhoud van een begeleidings- en/of scholingstraject. Investering in didactische kennis én de professionele cultuur is noodzakelijk. Naast een gesprek met verschillende mensen uit het team om visie, kennis en vaardigheden in kaart te brengen. Is kritisch kijken naar de veranderkracht en professionaliteit van het team essentieel. Samen maken we een plan voor de ontwikkeling van de school.

“Janneke werkt vanuit verbinding. Zij kan kennis overbrengen en een team enthousiasmeren om samen te werken aan het verbeteren van het onderwijs. Door haar brede kennis en ervaring kan zij teams enthousiasmeren en begeleiden om te reflecteren op het eigen handelen. Janneke zet het schoolteam waarmee ze werkt in de actiemodus. Daarnaast zijn de lijnen kort; even sparren met de ib’er en directeur; Janneke denkt mee. Haar advies is kundig en opbouwend!”

Dorien de Vries - Meerschools directeur stichting Primah

Welk onderwerp je mij ook voor vraagt. Dit is wat je in elk geval krijgt:

Activiteit

Een actieve betrokkenheid en heel veel kennis en ervaring. Ik kan snel, praktisch en out of the box denken. De praktische haalbaarheid van dingen test ik graag samen met je uit.

Bevlogenheid

Mijn hart gaat uit naar onderwijs, naar de leerkracht die het verschil kan maken. Met mijn hele ziel en zaligheid verbind ik mij aan prachtig onderwijs waarvan iedereen profiteert, niet alleen de leerling.

Vrijheid

We permitteren ons de vrijheid en de rust om oplossingen te bedenken die bij jou en je situatie passen. Daarbij hou ik de onderwijskundige en didactische kaders in het oog zodat de vrijheid ook echt vrij kan zijn.

Geloof

Ik doe alleen waar ik in geloof. Mijn hoofd en gevoel zijn samen mijn graadmeter. Voelt het goed en geloof ik erin, dan ga ik er voor. Ik geloof in de ontwikkelkracht van mensen en denk mee in wat jij wilt ontwikkelen.

Authenticiteit

Het werkt het fijnst als we allebei onszelf kunnen zijn. Ik investeer daarom in je leren kennen en grip krijgen op jouw situatie. Je krijgt van mij openheid, eerlijkheid en vertrouwen.

Welk onderwerp je mij ook voor vraagt. Dit is wat je in elk geval krijgt:

Hoeveel tijd gaat zo’n traject kosten (en aan wat voor bedrag moet ik dan denken)?

Dat is sterk afhankelijk van de situatie van je school. Dit zijn vaak intensieve trajecten omdat het zowel om scholing als begeleiding gaat. De gedragsverandering en de kennis die noodzakelijk zijn om dit te kunnen doen, zijn groot. Neem de tijd voor deze schoolontwikkeling. Reken erop dat dit ten minste langer dan een schooljaar gaat duren.

Hoe ga je om met wisselingen van leerkrachten?

Daar zijn verschillende scenario’s voor denkbaar. Het mooist vind ik het wanneer je kunt werken met een stuurgroep, taalcoördinatoren of expert-leerkrachten die tijdens dit traject de ogen en oren zijn. Zij houden in de gaten hoe het team omgaat met al het nieuwe dat op hun pad komt. Daarnaast zijn zij de interne aanjagers voor het proces en de inhoud. Deze mensen nemen de scholing en ondersteuning van nieuwe leerkrachten op zich en dragen zorg voor de borging van alle gemaakte afspraken en de monitoring van de uitvoering daarvan in de praktijk. Mocht het om een of andere reden niet lukken om dit laatste vorm te geven met het team zelf, dan kan ik altijd een bijdrage leveren aan de vergroting van de kennis en/of vaardigheden van de nieuwe collega(’s).

We willen graag dat je zijdelings betrokken blijft, ook als de begeleiding niet meer structureel nodig is. Kan dat?

Natuurlijk kan dat. Daarover kunnen we heel concrete afspraken maken of juist werken met een strippenkaart die je naar believen kunt inzetten. Wat bij jouw vraag en behoefte past, gaan we doen.

Heb je ervaring met het begeleiden van scholen die helemaal zonder methode zijn gaan werken?

Ja, die ervaring heb ik. Verschillende scholen zijn op verschillende manieren aan de slag gegaan: vanuit thema’s, vanuit een oude methode die ze helemaal ‘verknipt’ hebben, of vanuit één rijke tekst waaraan gedurende een lesperiode alles gekoppeld wordt. De sleutel tot het succes van deze trajecten is het onderwijskundig leiderschap van de directie. Als dat in orde is, is het niet zo relevant welke werkwijze je gaat inzetten; het gaat lukken.

Heb je ervaring met scholen die begrijpend lezen helemaal zonder methode willen doen?
Ja, zowel met scholen die volledig thematisch werken als scholen die lezen gekoppeld hebben aan de zaakvakmethode. Ook scholen die geïntegreerd taalonderwijs geven, heb ik intensief begeleid. Daarin is begrijpend lezen soms een aanjager voor de rest van het taalonderwijs geworden. Ik vind het leuk om mee te denken over een aanpak die er nog niet is, maar die passend moet worden voor de wensen van de school. (Ik denk niet voor niets mee met uitgeverijen; een nieuw concept bedenken vind ik geweldig!)

Is jouw team klaar om betekenisvol en functioneel (dus samenhangend) taalonderwijs te geven, waarin recht gedaan wordt aan alle taalvaardigheden?