Spelling
Minder onderwijstijd, betere resultaten
Spelling is een vakgebied waarop je door goed onderwijs te geven snel resultaat kunt behalen in ‘cijfers’ en ‘scores’. Of je doel nu is om betere cijfers te halen of dat leerlingen minder fouten maken in hun taalproducties. Kennis van didactiek en werkvormen is noodzakelijk. Even sparren?


Minder onderwijstijd, betere resultaten

Spelling is een vakgebied waarop je door goed onderwijs te geven snel resultaat kunt behalen in ‘cijfers’ en ‘scores’. Of je doel nu is om betere cijfers te halen of dat leerlingen minder fouten maken in hun taalproducties. Kennis van didactiek en werkvormen is noodzakelijk. Even sparren?
leesplezier én didactiek
Leerlingen en leerkrachten hebben een goed ontwikkeld spellingbewustzijn.
Leerkrachten analyseren de spellingresultaten en kiezen daarbij de juiste spellinginterventies.
Leerkrachten hebben kennis van effectieve werkvormen en didactiek.

“Op De Maaspleinschool worden excellente resultaten behaald en heeft jouw werkwijze enorm bijgedragen aan een professionele cultuur waarin leerkrachten inmiddels zélf de touwtjes in handen hebben”.

Betere cijfers door spelling
Leerlingen laten vaak goede resultaten zien op dictees, maar in ander werk is dat vaak anders. Dit is frustrerend voor zowel leerling als leerkracht. Spellingonderwijs moet zich richten op het correct uitvoeren van de denkstappen bij spellen, maar ook op het vergroten van het spellingbewustzijn. Leerlingen vinden spelling soms lastig. Als je kennis hebt van de mogelijke oorzaken daarvan en van de overeenkomsten tussen de verschillende soorten fouten, is differentiëren goed te doen. Zeker als je beschikt over een arsenaal aan werkvormen.
Wat je kunt verwachten

Meer zelfvertrouwen door kennis
Door een stevige kennisbasis kan met meer vertrouwen gehandeld worden. Daardoor kunnen weloverwogen beslissingen genomen worden voor het welzijn van de kinderen en het succes van de school.

Ruimte in het programma
Door ruimte in het hoofd en de omgeving te creëren is het mogelijk om kennis goed in te zetten. Zorg voor ‘lucht’ in het programma, in de dagindeling, ruimte in het hoofd en ruimte om te voelen wat een besluit of situatie met je doet. Door fysiek ruimte in te nemen en gebruik te maken van de ruimte om je heen, komt kennis veel beter over.

Het werk verrijken en verdiepen
Een van de grootste geschenken die je jezelf kunnen geven als onderwijsprofessional is momenten van rust en reflectie. Door rust te nemen kunnen je je gedachten ordenen, creativiteit stimuleren en nieuwe inzichten verwerven die het werk verrijken en verdiepen. Neem bewust tijd voor observatie, reflectie en ontspanning.

Meer aandacht
Met meer rust is makkelijker aandacht te hebben voor alles om je heen. De taak die je jezelf gaf, de leerling die anders doet dan anders. Met aandacht ergens naar luisteren of kijken, levert interessante inzichten en kennis op.

Productief werken
Deel je tijd slim in en gebruik deze goed. Door aandacht te hebben voor de dingen om je heen kun je prioriteiten stellen. Je bepaalt zo zelf waar je je tijd aan wilt besteden.

Creativiteit ontwikkelen
Een hoge mate van creativiteit ontstaat zodra je tot rust komt. Out of the box denken en problemen oplossen wordt makkelijker. Wat weer bijdraagt aan je kennis, de ruimte die je kunt nemen, de rust die je voelt en de aandacht die je daarmee geven kunt.
Hoe werkt het
In een begeleidings- of scholingstraject ligt de focus op kennis van didactiek en effectieve werk- en oefenvormen. Na een goede analyse van de aanwezige kennis en de huidige situatie, maken we een plan. Daarin zit vrijwel altijd scholing. Bij scholing horen lesobservaties: feedback krijgen op je handelen in de klas, helpt je vaardigheid te vergroten.

Hoe werkt het

In een begeleidings- of scholingstraject ligt de focus op kennis van didactiek en effectieve werk- en oefenvormen. Na een goede analyse van de aanwezige kennis en de huidige situatie, maken we een plan. Daarin zit vrijwel altijd scholing. Bij scholing horen lesobservaties: feedback krijgen op je handelen in de klas, helpt je vaardigheid te vergroten.

“Je openheid gecombineerd met duidelijkheid, empathie en parate vakkennis maken dat leerkrachten jouw tips en feedback makkelijk ter harte nemen. Het ‘inhuren’ van jou voelde al snel als het hebben van een waardevolle expert-collega in het team, iemand met wie je goed kunt sparren en die eerlijk en duidelijk is”.
Welk onderwerp je mij ook voor vraagt. Dit is wat je in elk geval krijgt:

Activiteit
Een actieve betrokkenheid en heel veel kennis en ervaring. Ik kan snel, praktisch en out of the box denken. De praktische haalbaarheid van dingen test ik graag samen met je uit.

Bevlogenheid
Mijn hart gaat uit naar onderwijs, naar de leerkracht die het verschil kan maken. Met mijn hele ziel en zaligheid verbind ik mij aan prachtig onderwijs waarvan iedereen profiteert, niet alleen de leerling.

Vrijheid
We permitteren ons de vrijheid en de rust om oplossingen te bedenken die bij jou en je situatie passen. Daarbij hou ik de onderwijskundige en didactische kaders in het oog zodat de vrijheid ook echt vrij kan zijn.

Geloof
Ik doe alleen waar ik in geloof. Mijn hoofd en gevoel zijn samen mijn graadmeter. Voelt het goed en geloof ik erin, dan ga ik er voor. Ik geloof in de ontwikkelkracht van mensen en denk mee in wat jij wilt ontwikkelen.

Authenticiteit
Het werkt het fijnst als we allebei onszelf kunnen zijn. Ik investeer daarom in je leren kennen en grip krijgen op jouw situatie. Je krijgt van mij openheid, eerlijkheid en vertrouwen.
Welk onderwerp je mij ook voor vraagt. Dit is wat je in elk geval krijgt:
Eén scholingsmiddag is wel voldoende, toch? Zo moeilijk kan het niet zijn?
Moeilijk is het niet, maar net als veel andere scholingsonderwerpen gaat het om de vaardigheid van het lesgeven. En die verander je niet in een middagje. In mijn scholingen zitten een aantal belangrijke eye-openers voor leerkrachten, van het kaliber: “Waarom heb ik dat nou niet zelf bedacht?” Maar juist die veranderingen hebben tijd nodig om in de praktijk door te voeren. Als dat niet zo was, hadden ze die allang doorgevoerd.
Spelling is toch helemaal geen boeiend of belangrijk onderwerp meer in deze digitale tijd met spellingcontrole en AI?
Mee eens, er zijn genoeg hulpmiddelen om goed gespelde teksten de wereld in te sturen. Toch is het opvallend hoe slecht veel (jonge) mensen spellen. Het interesseert ze niet, het valt ze niet op, en ze nemen niet de moeite om te corrigeren. Goed kunnen communiceren is ontzettend belangrijk in een talige wereld. Je kunt er je doelen mee bereiken en jezelf ermee profileren. Als je spelling en grammatica correct zijn, komt je boodschap beter over en bereik je makkelijker wat je wilt bereiken. Aandacht voor spellingbewustzijn is belangrijk, want zonder dat ga je niet eens de spellingcontrole of AI gebruiken.