Verbeterd gebruik van je taal- spelling of leesmethode

Meer diepgang in je lessen en tijd over door kennis van je methode

Methodes zitten vol met (goede) inhoud, die in de praktijk niet altijd aansluit bij de schoolpopulatie: je haalt de beoogde resultaten niet en je komt niet uit met de tijd. Keuzes maken is van belang. Kennis van de gebruikte didactiek en de uitgangspunten, helpt enorm om een methode optimaal te gebruiken. Even sparren?

Taal en spelling leren

Meer diepgang in je lessen en tijd over door kennis van je methode

Taal en spelling leren

Methodes zitten vol met (goede) inhoud, die in de praktijk niet altijd aansluit bij de schoolpopulatie: je haalt de beoogde resultaten niet en je komt niet uit met de tijd. Keuzes maken is van belang. Kennis van de gebruikte didactiek en de uitgangspunten, helpt enorm om een methode optimaal te gebruiken. Even sparren?

Van wanhoop naar controle

De leerkrachten kennen de uitgangspunten en didactische keuzes van een methode.

De leerkrachten maken keuzes in didactiek en inhoudelijk aanbod van de methode om passend onderwijs te bieden.

Structurele aanpassingen die gedaan worden aan de methode zijn vastgelegd.

In een combinatiegroep wordt effectief met de methode gewerkt.

“Janneke werkt vanuit verbinding. Zij kan kennis overbrengen en een team enthousiasmeren om samen te werken aan het verbeteren van het onderwijs. Door haar brede kennis en ervaring kan zij teams enthousiasmeren en begeleiden om te reflecteren op het eigen handelen. Janneke zet het schoolteam waarmee ze werkt in de actiemodus. Daarnaast zijn de lijnen kort; even sparren met de ib’er en directeur; Janneke denkt mee. Haar advies is kundig en opbouwend!”

Dorien de Vries - Meerschools directeur stichting Primah

janneke bor bewust onderwijsadvies

Een taal- spelling of leesmethode die past bij jou

Over methodes wordt goed nagedacht, maar ze zitten vaak te vol en zijn geschreven voor een ‘gemiddelde’ school. Daarom moet elke leerkracht in staat zijn de methode naar eigen hand te zetten, zodat deze passend is voor de situatie waarin gewerkt wordt. Om bewust en zeker een methode aan te passen, is kennis en vaardigheid nodig.

Wat je kunt verwachten

Meer zelfvertrouwen door kennis

Door een stevige kennisbasis kan met meer vertrouwen gehandeld worden. Daardoor kunnen weloverwogen beslissingen genomen worden voor het welzijn van de kinderen en het succes van de school.

Ruimte in het programma

Door ruimte in het hoofd en de omgeving te creëren is het mogelijk om kennis goed in te zetten. Zorg voor ‘lucht’ in het programma, in de dagindeling, ruimte in het hoofd en ruimte om te voelen wat een besluit of situatie met je doet. Door fysiek ruimte in te nemen en gebruik te maken van de ruimte om je heen, komt kennis veel beter over.

Het werk verrijken en verdiepen

Een van de grootste geschenken die je jezelf kunnen geven als onderwijsprofessional is momenten van rust en reflectie. Door rust te nemen kunnen je je gedachten ordenen, creativiteit stimuleren en nieuwe inzichten verwerven die het werk verrijken en verdiepen. Neem bewust tijd voor observatie, reflectie en ontspanning.

Meer aandacht

Met meer rust is makkelijker aandacht te hebben voor alles om je heen. De taak die je jezelf gaf, de leerling die anders doet dan anders. Met aandacht ergens naar luisteren of kijken, levert interessante inzichten en kennis op.

Productief werken

Deel je tijd slim in en gebruik deze goed. Door aandacht te hebben voor de dingen om je heen kun je prioriteiten stellen. Je bepaalt zo zelf waar je je tijd aan wilt besteden.

Creativiteit ontwikkelen

Een hoge mate van creativiteit ontstaat zodra je tot rust komt. Out of the box denken en problemen oplossen wordt makkelijker. Wat weer bijdraagt aan je kennis, de ruimte die je kunt nemen, de rust die je voelt en de aandacht die je daarmee geven kunt.

Hoe werkt het

Na een uitgebreide bespreking van hoe de door de school gebruikte methode bedoeld is en scholing op de meest recente inzichten in vakdidactiek, is de leerkracht in staat ‘ander’ onderwijs te geven met de methode. Feedback op de gemaakte keuzes is nodig om optimaal te kunnen leren en je zeker te voelen bij het maken van keuzes. Een begeleidingstraject bevat daarom altijd lesvoorbereidingsmomenten en lesobservaties naast de scholing. Voor we een traject vaststellen is er uiteraard eerst een gesprek met leerkrachten en directie.

Begrijpend lezen is nodig om goed te leren.

Hoe werkt het

Na een uitgebreide bespreking van hoe de door de school gebruikte methode bedoeld is en scholing op de meest recente inzichten in vakdidactiek, is de leerkracht in staat ‘ander’ onderwijs te geven met de methode. Feedback op de gemaakte keuzes is nodig om optimaal te kunnen leren en je zeker te voelen bij het maken van keuzes. Een begeleidingstraject bevat daarom altijd lesvoorbereidingsmomenten en lesobservaties naast de scholing. Voor we een traject vaststellen is er uiteraard eerst een gesprek met leerkrachten en directie.

“Je openheid gecombineerd met duidelijkheid, empathie en parate vakkennis maken dat leerkrachten jouw tips en feedback makkelijk ter harte nemen. Het ‘inhuren’ van jou voelde al snel als het hebben van een waardevolle expert-collega in het team, iemand met wie je goed kunt sparren en die eerlijk en duidelijk is”.

Emile van Laar - Directeur/Interim Directeur Fluenta

Welk onderwerp je mij ook voor vraagt. Dit is wat je in elk geval krijgt:

Activiteit

Een actieve betrokkenheid en heel veel kennis en ervaring. Ik kan snel, praktisch en out of the box denken. De praktische haalbaarheid van dingen test ik graag samen met je uit.

Bevlogenheid

Mijn hart gaat uit naar onderwijs, naar de leerkracht die het verschil kan maken. Met mijn hele ziel en zaligheid verbind ik mij aan prachtig onderwijs waarvan iedereen profiteert, niet alleen de leerling.

Vrijheid

We permitteren ons de vrijheid en de rust om oplossingen te bedenken die bij jou en je situatie passen. Daarbij hou ik de onderwijskundige en didactische kaders in het oog zodat de vrijheid ook echt vrij kan zijn.

Geloof

Ik doe alleen waar ik in geloof. Mijn hoofd en gevoel zijn samen mijn graadmeter. Voelt het goed en geloof ik erin, dan ga ik er voor. Ik geloof in de ontwikkelkracht van mensen en denk mee in wat jij wilt ontwikkelen.

Authenticiteit

Het werkt het fijnst als we allebei onszelf kunnen zijn. Ik investeer daarom in je leren kennen en grip krijgen op jouw situatie. Je krijgt van mij openheid, eerlijkheid en vertrouwen.

Veelgestelde vragen

Heb je zelf een sterke voorkeur voor een methode of werkwijze?

Ik heb zelf een idee van wat ik persoonlijk, als ik nog leerkracht zou zijn, wel denk te kunnen. Dat zegt niets over wat ik denk dat ‘goed’ is. Goed is iets dat past en wat kwaliteit heeft. Ik heb dus geen sterke voorkeur voor een (bepaalde) methode of werkwijze, ondanks dat ik in verschillende conceptteams heb gezeten voor het ontwikkelen van een methode. Er zijn zo veel dingen mogelijk en zoveel beperkingen vanuit een uitgever. Methodes komen in de buurt van wat er op een bepaald moment als ‘goed’ bestempeld wordt. Ze zijn nooit voor iedereen de complete oplossing.

We hebben net een nieuwe methode. Is het slim om al direct begeleiding op flexibel gebruik ervan in te zetten?

Het is verstandig een nieuwe methode eerst uit te voeren zoals deze bedoeld is. Daarbij kan ik ondersteunen. Wanneer dingen gaan ‘knellen’ of bijvoorbeeld de resultaten niet zijn zoals verwacht, dan is het tijd om te kijken naar flexibel gebruik van de methode.

Kunnen de resultaten beter en wil je minder slaaf zijn van je methode?